16 Mart 2015 Pazartesi

Tapu Nedir? Hisseli Tapu Nedir? Kat İrtifaklı Tapu Nedir? Tapu İşlemlerinde Gerekli Belgeler Satış Vaadi Sözleşmesi Nedir? Emlak Kiralama İşlemleri Emlak Alırken Dikkat Edilmesi Gerekenler Ekspertiz Nedir? Gayrimenkul Sözlüğü


Sık Sorulan Sorular


Türkiye’de artık emlak alım satımı oldukça kolaylaştı. Yine de dikkatli olunup yetkili bir emlak ofisine danışılması tavsiye edilir. Yeni tanıştığınız arkadaşlarınızın hatalı yönlendirmeleriyle sizi ileride daha fazla vergiye, ruhsatsız inşaatlara hatta yanlış kayıtlı tapulara kadar götürebilir. Tapu ve resmi işlemlerinde mevzuata uygun şekilde sizi yönlendirebilecek profesyonel gayrimenkul danışmanınıza başvurunuz. Türkiye'de emlak piyasasında hala sorunsuz, hızlı ve temiz işlem yapılabilmesi, belgelere dayanarak, profesyonel hizmet sunan Ay Emlak ve benzeri uzman emlakçılarla mümkündür. Doğa ve denizi bir arada barındıran güzel ilimiz Mersin’de size her türlü yardımı sunabilecek olan, Ay Emlak Türkiye’de resmi olarak alıcıdan ve satıcıdan sözleşme bedelinin %3’ünü emlak komisyon bedeli olarak tahsil etme hakkına sahiptir. Ay Emlak doğru analizleri ile, vereceğiniz her türlü detaylı talebinizi karşılayabilecek geniş bir portföyü müşterilerimize sunmaktadır. Ay Emlak olarak amacımız; alıcı ve satıcının gönül rahatlığı içerisinde, değerinde malını sattığını ve aldığını düşünmesini sağlayarak, ofisimizden memnuniyetle ayrılmasını sağlamaktır.

Tapu Nedir?
Tapu, arazinin belirli bir parçasının veya üzerine inşa edilmiş bağımsız bölümün malikini gösteren, tapu sicil müdürlüğünce verilmiş, aksi kanıtlanıncaya kadar geçerli resmi bir belgedir. Buna halk arasında “tapu senedi” de denmektedir. Daimi ve müstakil haklar için de tapu senedi düzenlenebilmektedir. Tapu sözcüğü, güven anlamına gelen ve Türkçe bir kelime olan “tapuk” kelimesinden türetilmiştir. Türkiye’de arsa ve yapıların işlemlerinin yapıldığı kayıtları üç devlet kuruluşu tarafından gerçekleştirilmektedir. Bu kuruluşlarında başında tapu daireleri gelmektedir. Bundan başka belediyeler ve belediye olmayan yerlerde de bayındırlık müdürlükleri mevcut bulunmaktadır. Gayrimenkullerle ilgili olarak sağlıklı bilgi alabilmek için öncelikle, gayrimenkulün bulunduğu il, ilçe, mahalle veya köy ile pafta, ada ve parsel numaralarının bilinmesi gerekmektedir. Tapu ve Kadastro Genel Müdürlüğü, taşınmaz mallara ait akitlerle her türlü tescil, kadastro, yenileme işlerini mevzuatına göre yapmak, tapu sicillerini, kadastral topografik haritaları düzenlemek, uygulamak ve yenilemek görevini üstlenmiş genel bütçe içinde ayrı bütçeli bir kamu kurumudur.

Hisseli tapu nedir?
Mülkiyet konusunda birçok insanın kafasını karıştıran konulardan biri olan hisseli tapu, taşınmaz mal sahibi olmak isteyenlerin iyi araştırılması gereken bir konudur. Hisseli tapu; bir mülkiyetin sahibi olan ortakların isimlerinin ve sayılarının belirtildiği, resmi bir belgedir. Hisseli tapularda gayrimenkulün sahiplerinin isimleri açık bir şekilde yazar ve bu gayrimenkulün kaç ortağı olduğu belirtilir. Ancak insanların dikkat etmesi gereken konu ise; hisseli tapularda sadece gayrimenkulün ortaklarının isimlerinin ve sayılarının belirtilmiş olmasıdır. Hisseli tapu belgesinde gayrimenkulün hangi bölgesinin kime ait olduğu belirtilmemektedir. Hisseli tapu senetleri sadece gayrimenkul ortaklarının isimlerinin belirtildiği bir belgedir, kimin hangi bölgenin sahibi olduğunu değil. Bu nedenle genel olarak hisseli tapu sahipleri arasında arazi anlaşmazlıkları yaygın olarak yaşanmaktadır. Hisseli tapu sahipleri kendi aralarında toplanarak, kimin hangi bölgenin sahibi olduğuna karar verebilir. Yapılan anlaşmanın sonuçları ise tarafların ortak kararı ile yazılı bir belgeye de dökülebilir.

Kat İrtifaklı Tapu nedir?
Yapılacak ya da yapılmakta olan binaların üzerinde kat irtifakı kurulur. Kat irtifakı olan bir bina tapuya kayıtlı demektir. Ruhsat alımı sırasında herhangi bir sıkıntı yaşanmayan bu tapu türlerinde her hak sahibinin kendi yeri bellidir. Kat irtifakı kat mülkiyetine geçişten bir önceki adım olarak da düşünülebilir. Burada hak sahipleri daha sonra tapu müdürlüğüne başvurarak kat mülkiyetli tapu sahibi olabilirler. Bankalar bu tür tapuya sahip olan gayrimenkuller için de kredi kullandırabilirler.

Tapu İşlemlerinde Gerekli Belgeler
Satıcı
1 Fotoğraf
Nüfus cüzdanı aslı ve fotokopisi
TC kimlik numarası
Tapu fotokopisi
Belediyeden alınan beyan değeri
Deprem sigortası fotokopisi (ferdi iskanı alınmış konut için)
Alıcı
2 Fotoğraf
Nüfus cüzdanı aslı ve fotokopisi
----------------------------------------------------------------------------------------
Tapu müdürlüklerine hazırlıklı olarak (istenilen bilgi ve yukarıda yazılı gerekli belgelerle birlikte) başvuru yapmanız, işlemleri süratle sonuçlandırır. Mersin Tapu ve Kadastro Müdürlüğünden internet üzerinden online randevu alınız. Başvurularda izlenecek yöntem ve işlemler şunlardır; 
•Tapu Sicil Müdürlüklerine mutlaka kendiniz veya yasal yolla (vekaletname ile) tam yetkili kıldığınız vekiliniz aracılığı ile başvuruda bulununuz.
•Yürürlükteki mevzuat gereği tapu işlemlerinde kimlik belgesi olarak nüfus cüzdanı ve pasaporttan başka belgenin kullanılması mümkün olmadığından, bu belgelerden herhangi birinin aslını ibraz ediniz.
•İşlemin taraflarından en az biri okuma yazma bilmiyor ise iki tanıkla birlikte, şayet işitme engelli ise veya Türkçe bilmiyorsa iki tanık yanında ayrıca yeminli tercümanla birlikte başvurunuz.
•Tapu işlemlerinde kullanılacak vekaletnamelerin gerekli şekilde noterde düzenlenmiş ve fotoğraflı olması zorunludur.
•Tapu sicil müdürlüklerinde imzalayacağınız evrakları mutlaka okuyunuz. Bir konuda tereddüde düşmüş iseniz, evrakı; görevli memur veya müdür ile görüşerek tereddüdünüzün giderilmesi akabinde imzalayınız.
•İşlemin tarafı Türk Ticaret Kanununa tabi bir şirket ise, şirket merkezinin bulunduğu yerdeki ticaret sicil memurluğundan, işlem yılı içerisinde alınmış yetki belgesi ve imza sirküleri ile birlikte (asıl veya noter tasdikli) başvuruda bulunmalısınız.
•Tüm işlemlerde işlemin taraflarının T.C. kimlik numarası ile vergi kimlik numarasını belgeli olarak ibraz ediniz. Tüzel kişilerin taraf olduğu işlemlerde şirketin vergi numarasını, yetkilendirilmiş şirket temsilcisinin T.C. kimlik numarasını ibraz ediniz.
•Taşınmaz malın mülkiyetinin sözleşme ile devrine yönelik işlemlerde devir edenin bir, devir alanın iki adet 6x4 ebadında son altı aylık fotoğraflarını, işlem vekaleten yapılıyor ise vekilin aynı nitelikte ki fotoğrafını ibraz ediniz.
•Taşınmazın cinsi mesken ise veya cinsi işyeri olmakla birlikte üzerinde mesken nitelikli bağımsız bölümler bulunuyorsa zorunlu deprem sigortasına (DASK) ait poliçeyi ibraz etmelisiniz.
Başvuru ardından işlem evrakları incelenip imzaya hazır hale gelince, müdürlükten size cep telefonu mesajı gelecektir. Bu mesajda "tapu harçlarını ödedikten sonra şu saatte imzaya geliniz" yazılır. Tapu harcını buradan sorgulayıp, bir çıktı alarak bankaya gitmeden ödeme miktarını öğrenmekte fayda vardır. Halkbank, Vakıfbank ve Ziraat Bankasından herhangi birinde harçlarınızı yatırıp belirtilen saatte tapu sicil müdürlüğünde ödeme makbuzlarınız ve nüfus cüzdanınızla hazır bulunuz.

Gayrimenkul Satınalma Süreci ve İşlemleri
Emlak alım işlemi çok zor bir işlem değildir. Hatta bir çok Avrupa ülkesinden daha kolay hale getirilmiştir. Türk vatandaşı olan kişiler nüfus cüzdanı ve fotoğrafıyla tapuyu ortalama 2 iş günü içinde alabilirler. Mersin Tapu ve Kadastro Müdürlüğü'nde sıra beklemeden online randevu ile işleminizi hemen halledebilirsiniz ve buradan tapu harcınızı sorgulayabilirsiniz. Yabancılar veya Türk vatandaşlığından çıkmış kişiler Türkiye’de askeri arazi yakınında olmadığı sürece bina ve arazi gibi emlak alımını kendi isimleri üzerine yapabilirler. Satış anında yine paralarını ülke dışına transfer edebilirler. Tapular Türkçe olarak alıcıya verilir. "Satış Vaadi Sözleşmesi" vaadi ile noterden yapılan gayrimenkul işlemleri yasal bağlayıcı değildir. Yargıtayın aldığı içtihat oluşturan son kararla "Tapu alınabilecek tek yer Tapu ve Kadastro Genel Müdürlüğü’dür". Başka hiç bir kuruluş, resmi kurum, noter veya kişi tapu veremez. Bu kararın ardından çoğu noter satış vaadi sözleşmesi yapmamaktadır. Ancak satış vaadini gelir kaynağı gören bazı noterler yasal düzenlemenin henüz yapılamaması dolayısıyla bu sözleşmeyi yapmaktadırlar. AY Emlak olarak tavsiyemiz "Satış Vaadi Sözleşmesi" yerine tapu alınız. Paranızla dert satın almayınız.

Satış Vaadi Sözleşmesi Nedir?
Alıcı ve satıcının karşılıklı olarak, satıcının taraflarca belirlenen bir bedel karşılığında taşınmazın satışını vermek, alıcının da bu taşınmazı satın almak ve bedelini ödemek konusunda tapu sicil memuru karşısında tarafların vaat ve taahhüt beyanlarını kapsayan ve noterlerce düzenlenen sözleşme satış vaadi sözleşmesidir. İleride yapılacak olan asıl satışın yapılmasına dair ön sözleşmedir. "Gayrimenkul Satış Vaadi Sözleşmesi" düzenlemeye noterler yetkilidir. Noterlerce düzenlenen satış vaadi sözleşmesi resmi işlemlerde geçerlidir. Tapuya şerh edilmesi şarttır. Ancak alıcı satış vaadi sözleşmesine dayanarak tek taraflı olarak asıl satışın yapılmasını isteyemez. Satıcının da bu işleme katılması gerekir aksi halde alıcı mahkeme yoluyla adına tescil isteyebilir. Tapuya şerh edilen şahsi haklar üçüncü şahıslara karşı ileri sürülebilir. Tarafların hak ve borçları açıkça tereddüte meydan vermeyecek şekilde ve taşınmazın bedeli ve ödenme şekli sözleşmede belirtilir. Sözleşmeye tarafların fotoğraflarının yapıştırılması ve noter tarafından mühürlenmesi gerekir. Tarafların istemeleri halinde cayma durumunda cezai şart konulabilir. Şerh beş sene devam edebilir. Beş sene geçtikten sonra hükmü kalmaz ve resen telkin edebilir. Ancak taşınmaz mal üzerine işlenen satış vadi şerhi 5 yıllık süreyi aşmış ve satış vaadi lehdarına satış yapılmamış ise taşınmaz mal malikinin talebi üzerine satış vaadi lehdarının muvafakatı aranmaksızın. Harçların tahsili ile taşınmaz üzerindeki şerh resen terkin edilir. Terkin edilen şerhin satış vaadi lehdarına bildirilmesi gerekir.

Emlak Kiralama İşlemleri

Apartman giderleri kiracıya mı, ev sahibine mi aittir?

Kira akdine ortak giderlerin kiracıya ait olduğu yazılı ise, kiracının şahsi hizmetine ayrılanlar kiracıya aittir. Bunlara örnek olarak kapıcı ücreti, ortak elektrik, ortak su parası veya yakıt giderlerini verebiliriz. Ana yapıya ait masraflar ise ev sahibine ait olacaktır; Boya, badana, kalorifer kazanı değiştirilmesi gibi.

Kiranın devri nedir?
Kiracının, kira sözleşmesinin konusu olan kullanma hakkını devretmesidir.

Kira sözleşmesinin süreli olması nedir?
Kira sözleşmelerinin geçerli olması için sürekli olması şart olmamakla beraber, taraflar anlaşarak kira sözleşmesini sürekli yapabilirler. Tarafların özgür iradeleri ile kararlaştırdıkları 6 ay, 1 yıl, 3 yıl gibi belirli bir zamanı içeren kira sözleşmelerine "sürekli kira" sözleşmesi denir. Ölünceye kadar sürekli kira sözleşmesi nedir?
Her ne kadar kira sözleşmesinin süresi ölünceye kadar denmişse de insanın ne zaman öleceği belli olmadığı için, sözleşme süresiz sayılır. Bu nedenle de ve hasılat kirası olması sebebiyle kira başlangıcından itibaren 6 aylık dönemlere ayrılarak son 6 aydan, yani bozulması istenen tarihten 6 ay önce, kira sözleşmesini sona erdirme ihbarında bulunularak bu sözleşme sona erdirilebilir. Sona erdirmeye karşın kiracı kiralananı boşaltmazsa aleyhine boşaltma davası açılır. Kiracının kira sözleşmesine aykırı davranması halinde ne yapmanız gerekir?
Kiracının sözleşmeye aykırı bir eyleminden ötürü aleyhine dava açabilmek için öncelikle kiracıya ihtarname çekerek, bu ihtarname ile bir süre vererek olumsuz durumuna son vermesi istenmelidir. Bu ihtar çekilmeden dava açılmaması gerekir. Aksi takdirde davanın reddi gerekir.

Temerrüt nedir?
Dar anlamıyla temerrüt, kiracının kira sözleşmesine göre vermesi gerektiği tarihte kira parasını vermemesi, ya da kira sözleşmesinde belirli bir zaman yoksa kiralayanın verdiği belli süre içinde kira parasını ödememesidir.
Kiralananda meydana gelen önemli eksiklikler, kiracı tarafından yapılabilir mi?
Kiralananda kira sözleşmesi içinde meydana gelen önemli değişikliklerin kiracı tarafından yapılabilmesi için;
a) Bu eksikliklerin kiracı tarafından yapılmasına kiralayan olur vermiş olmalıdır.
b) Kiracı kiralayana ihtarname çekmiş, kiralayan eksikliği gidermemiş ve yapımı hususunda kiracıya olur vermemişse, kiracı mahkemeye başvurarak bu eksikliğin yapılması için izin almış olmalıdır. Ancak, bu iki durumda kiracı, kiralayan hesabına eksikliği giderebilir ve kira parasından indirilir. Eğer kiracı ne kiralayanın olurunu ne de mahkemeden izin almışsa ve yine de kiralayandaki eksikliği yapmışsa, yaptığı giderimi BY.413 ve 414. maddelerine dayanarak kiralayandan isteyebilir.

Kira sözleşmesi tapuya yazılabilir mi? Bu yazım, kiracıya nasıl bir hak sağlar?
Kural olarak kira sözleşmesi şahsi hak sağlar, bu nedenle kiracı ve kiralayan, sözleşmeden kaynaklanan haklarını sadece birbirlerine karşı öne sürebilirler, bu üçüncü şahıslara karşı ileri sürülemez. Tapuya yazılan kira sözleşmesi, özellikle kiracı için aynı hak kuvvetinde bir hak sağlar. Bu nedenle kiracı, kira müddetince gerek mal sahibine gerek 3. şahıslara karşı (bu yeri satın alan yeni malike) hak ileri sürebilir.

Emlak Alırken Dikkat Edilmesi Gerekenler
Gayrimenkul alım-satımı esnasında dikkat edilmesi gereken püf noktaları :


-Emlak ve emlakçı seçimi,
-Emlak fiziki durumu,
-Tapu durumu.
Alınacak konutun tapu kaydı mutlaka önceden kontrol edilmelidir...
Kat irtifakının kurulup kurulmadığına, iskanın, yani yapı kullanım izninin alınıp alınmadığına dikkat edin. Eğer alacağınız emlak inşaat halinde ise müteahhidin mali durumunu araştırın.
Müteahhitin kat karşılığı yaptığı bir inşaattan emlak alıyorsanız, müteahhitle sözleşme yaparak, bitirme tarihi ve kullanılacak malzemeleri tek tek yazarak, gerekli tazminatlar ilave etmelisiniz.
Alacağınız emlak kiracılı ise öncelikle kiracı ile yapılan kira kontratını inceleyip, kiracıyla bizzat görüşmeniz ya da kiracı tahliye taahhüdü vermiş ise tahliye taahhüdündeki tarih ile kontrat tarihini karşılaştırmanız gerekir.
Satış sonrası gelebilecek elektrik ve su gibi borçlardan kurtulmak için eski malikten, bu borçlardan onun sorumlu olduğuna dair imzalı bir belge alın.
Tapu işlemi sırasında alacağınız gayrimenkulün değerini yeniden değerlendirme oranlarına göre hesaplayarak beyan etmelisiniz. Çünkü beyanınız eksikse ödenen alım satım harçları cezalı olarak size geri dönecektir.
ARSA ALIRKEN : 
Söz konusu arsanın imar durumunun uygunluğu, dikkat etmeniz gereken en önemli husus. Satıcının sözlü beyanı değil, resmi imar durumu belgesini size göstermesi ya da bir fotokopisini vermesi gerekiyor.
Tapu senedi kontrol edilerek; ada, pafta, parseli belirtilen arsanın size gösterilen arsaya tekabül edip etmediğini kontrol ettirmelisiniz.
Arsanın bağlı bulunduğu tapu müdürlüğüne giderek, tapu kütüğüne bakıp, arsanın satışı ile ilgili aleyhte şerh olup olmadığını da kontrol ettirmelisiniz.
Alacağınız arsa hisseli arsa ise, alınan hissenin, hissedar olunan arsa üzerinde tespitini yapmak mümkün değildir. Parselasyonu yapılmışsa, kroki üzerinde noter tarafından tasdik edilmek suretiyle kime satıldığının belirlenmesi düşünülebilir.
Arsa alırken yatırım düşünüldüğünden, uzmana danışmakta çok büyük faydalar olacaktır. Aksi takdirde paranız boşa gidebilir.
Alınan gayrimenkulün tapudaki ve belediyedeki kayıtlarını kontrol edip bir pürüz olup olmadığı araştırılmalıdır.
Vergi borçlarına da dikkat edilmelidir.
ALTYAPI HİZMETLERİ 
Altyapı hizmetleri kanal, su, telefon, elektrik, doğalgaz ve yol olarak sıralanabilir.
Kanal :
Parsel ilgilisi tarafından atık su projesi hazırlanarak MESKİ Genel Müdürlüğü'ne onaylatılır. Onaylı projeye göre bina atık su bağlantısı yapılacağı zaman, Belediye Fen İşleri Müdürlüğü'nden kazı izni alınarak işlem sonuçlandırılır.
Yol :
Kadastro yol belediye tarafından, imar yolu ise yola cepheli parsel sahiplerince yaptırılır. Belediye Fen İşleri Müdürlüğü'nce kontrol edilir. Söz konusu yolların araziye uygulanışı Belediye Harita Müdürlüğü'nce hazırlanan yol durumuna göre yapılır.
Parsel sahiplerince yaptırılması gereken yollar, 3194 sayılı İmar Yasası'nın 23. maddesine tabi yollardır. Ancak belediyece yapılması gereken yollar için, yola cepheli parsel sahiplerinden iştirak payı alınır. İştirak payının yarısı yolun bir tarafındaki parsellerden, diğer yarısı ise diğer tarafındaki parsellerden alınır. Açılacak yol Yasa kapsamında kalıyor ise her parselden tam bedel alınır, yani iki kat uygulama yapılmış olur.
Su :
İnşaat sahipleri MESKİ Genel Müdürlüğü ile su sözleşmesi yapmak zorundadır. İnşaat devam ediyorsa MESKİ Şebeke Şefliği geçici olarak binaya su bağlantısı yapar. İnşaat bitince abone olunur.
Elektrik:
İnşaat sahipleri onaylı elektrik sözleşmelerine göre, TEDAŞ ile karşılıklı olarak sözleşme yapar. Sözleşme sonrasında Belediye Fen İşleri Müdürlüğü'nden kazı izni alınarak TEDAŞ denetiminde olmak üzere gerekli bağlantı uygulamaları yapılır.
Telefon :
İlgili kurum yani Telekom, kendi teknik koşullarına göre işlem yapar. Altyapı tesisleri için kazı yapılacaksa, belediyeden kazı ruhsatı alınmak zorundadır.
Doğalgaz :
İlgili kurum, kendi teknik koşullarına göre işlemini yapar.

APARTMAN GİDERLERİ 


Dairenin sahibi olduğunuz müddetçe, otursanız da oturmasanız da giderlere iştirak etmek zorundasınız (Kiracınız varsa kiracı). Ödemeler yapılmadığında, yönetici aleyhinizde icra takibi yapabilir, mal varlığınıza haciz koyabilir. Yönetici bunun yanında, sizden faiz talep edebilir. Yöneticinin yapacağı muamelelere karşı sizin savunulacak pek bir hakkınız olmayacaktır ve sonuçta borcunuzu faizi, icra masrafı ve avukat ücreti ile birlikte ödemek zorunda kalırsınız. İşte bu nedenlerle, ortak giderlerden hissenize düşen payı ödemenizde yarar var.
Arsa Alırken Dikkat Edilmesi Gerekenler
ARAZİLER
Yerleşim alanları ve yapılmış yollar dışında kalan toprak parçalarına arazi denir.
MÜLKİYET ŞEKLİNE GÖRE ARAZİLER :
1. Şahıs Arazileri
2. Hazine (Devlet) Arazileri
3. Köy Otlak, Mera ve Yayla Arazileri

1- Şahıs Arazileri :
Kişiye tapulu olup, kullanım hakkı şahısların istediği biçimde kullanıldığı araziler.
2- Hazine arazileri :
Devletin malı olup, kamu yararına kullanılır. Bazı hallerde şahıslar zilliyet ve işgal yolu ile hazine arazilerini kullanıyor olabilirler. Şahıslar, hazine arazisi olan orman, makilik bölge veya açık arazileri tarıma veya yerleşime açabilirler. Zamanla zilliyet hakkı kazanabilirler.
Zilliyet hakkı;
kullanımdan doğan hak anlamındadır.
3- Köy otlak, mera ve yayla arazileri :
Köyün ortak malı olup ortaklaşa kullanılır. Keyfi kullanım yapılamayacağı gibi zorunlu haller dışında parsellenemez, satılamaz, yerleşime açılamaz.

OLUŞUMUNA GÖRE ARAZİLER :
1. Tarım arazileri
2. Taşlık ve kayalıklar
3. Ormanlar
4. Makiler, fundalıklar
5. Bataklıklar
6. Çöller (kumullar)
Bu arazi parçaları özelliklerine göre yerleşime açılabilir (plan dahilinde imara açılabilir). Örnek; Liman, havaalanı, gar, köprü, yol, toplu konut alanları, sanayi bölgeleri gibi.

Tarım Arazileri :
Cinslerine göre 4 bölümde incelenir.
Sulak arazi : Pirinç, şekerkamışı, vs.
Taban arazi : Sebze, meyve ve endüstri bitkileri.
Kıraç arazi : Tahıllar (Buğday, arpa, vs). bakliyatlar yetişir.
Kumlu arazi : Karpuz, kavun, patates, v.s.

Not : -Tarım arazilerinde kıymet beyanında, sıralama yukarıdaki gibidir. - Ormanlar dinlenmiş ve çok kıymetli toprak ihtiva eden arazi olduğundan ormanlar yok edilerek yasal olmayan yollarla tarım alanına dönüştürülmüştür. Şehir planlamaları yapılırken tarıma elverişli araziler heba edilmemelidir. Özellikle ormanlara zarar verilmemelidir. Mümkünse kıraç kayalık, taşlık, kumul (çöl) araziler ıslah edilerek planlama dahilinde imara açılmalıdır. Şehir planlaması yapılırken taban araziler yapılaşmaya açılmış ve tarım alanları yok edilmiştir. Devlet; hazine yerlerinin uygun olanlarını bir plan dahilinde imara açabilir, arazileri değerlendirebilir.

ARSA-ARAZİ ALIRKEN
    Her şeyden önce almak istediğiniz arsanın tapuda gösterilen arsa olduğuna emin olmalısınız. Bunun için tapu dairesine giderek, kadastrodan arazinin sınırlarını tespit ettirin.
Arazinin önceki durumu hakkında bilgi edinin. Kadastronun geçmediği yerler risklidir. Bunu öğrenmek için belediyeye başvurabilirsiniz.
   Arsanın toprağının inşaat yapımına uygun olup olmadığını araştırın. Buna en iyi yanıtı, evinizi inşaat edecek olan müteahhit ya da mimar verecektir. Unutmayın, arazi eğimli ise sondaj çalışmaları için yüklü miktarlar ödemek zorunda kalabilirsiniz.
  Alacağınız arazi hisseli mi, araştırın. Hisseli bir arazi aldığınız takdirde ileride hisse sahiplerini ikna etmekte güçlük çekebilirsiniz. Tapuyu almadan önce kesinlikle ödeme yapmayın.
Kırsal kesimden arsa alacaksanız,
-Köy tapulu 
-Tapu tahsisi belgeli 
-Hazine arazisi
olmak üzere üç tip arazi olduğunu unutmayın.
     En sağlıklı olanı köy tapulu arazileri satın almaktır. Çünkü şahıs tapulu arazilerde tapu tahsis belgeleri, daha sonra belediye tarafından iptal edilebilir. Hazine arazilerinin ise, bir süre sonra elinizden alınabileceğini bilmelisiniz.

Ekspertiz Nedir?
Ekspertiz, uzman tarafından gayrimenkule yönelik değerin ne olduğunun belirlenmesi çalışmasıdır.
(Uzman= Eksper)
- Binanın (gayrimenkulun) kimliği / açık adresi
- Kime ait olduğu / Türü
- Kaç katlı, kaç yaşında olduğu
- İmar durumu, Belediye ve Tapudan sorulur.
- Ulaşım : ulaşım özellikleri araştırılır.
- Gayrimenkulun Fiziki Durumu : Betonarme, kagir, yığma, çelik karkas, ahşap vb.
- Altyapı
- İtibar (bina ve sahibinin)
- Binanın inşaat değeri yukarıda anlatılanlar pozitif ise bir değer oluşur.
Arsa değeri :
Bina ilk 5 yılı aşmışsa aleyhte puan düşüyor. Arsa değerlendirilmesi yapılırken altyapı, ulaşım vb. puan alıyor.
Binanın Değeri :
Bina inşaat değeri + Binanın arsa değeri
Binanın inşaat kalitesine göre m2 değerlendirmesi bazı ilgili kurumlarca yapılmaktadır. (İnşaat Mühendisleri Odası, DİE yayınları vb).
İnşaatlar 1. Sınıf, 2. sınıf, 3. sınıf, lüks, süper lüks olarak kategorize edilebilir.
Lüks olursa, ısıtma- soğutma sistemleri, klima, site oluşu, park, eğlence alanları vb... değerlendirmede devreye girer (600-650$/ m2'dir.)
Teknik altyapı (atık su, yağmur suyu, telefon, doğalgaz hattı vb) içerir.

Emlak Vergisi Beyannamesi 
Belediye sınırları içerisinde bina, arsa ve arazi sahibi olan vatandaşlarımız 1319 Sayılı Emlak Vergisi Kanunu gereğince emlak vergisi ödemekle yükümlüdür. Vergi işleri için Belediye Gelir Müdürlüğü Tahakkuk Şefliği’ne müracaat ederek aşağıda belirtilen işlemlerin yapılması gerekmektedir.

Emlak Vergisi Tahakkuk İşlemleri
Emlak vergisi; arazi, arsa ve bina için ödenmektedir. Bu tür taşınmazı olan bir vatandaş, emlak vergisi vermekle yükümlüdür. Emlak vergisi ödeyecek kişilerin, ilgili belediyelerin emlak vergisi birimine başvurmaları gerekmektedir. Başvuru sırasında kişiler yanlarında taşınmaz ile ilgili olan tapuyu ya da tapu örneğini bulundurmalıdır. Tapusu ile ilgili birime giden şahıslar, her bir emlak türü için arazi, arsa veya bina gibi ayrı ayrı form ve beyanname doldurmak zorundadırlar. Bu beyannameler; Arazi, Arsa, Bina Beyannameleridir.

Yeni Bir Gayrimenkul Aldım Beyannameyi Vermek İçin Ne Kadar Sürem Var?
Yeni bir arsa, arazi veya bina aldığınızda aldığınız yılın sonuna kadar beyannameyi belediyemize vermekle yükümlüsünüz. Örneğin 2007 yılında almışsanız bu durumda 2007 yılı aralık ayı sonuna kadar beyannameyi vermeniz gerekmektedir. Aksi takdirde cezalı işlem uygulanır.

Tek Meskenim Var. Hiçbir gelirim Yok. Vergi indiriminden Yararlanmak istiyorum. Ne yapmalıyım?
Başvuru sahibi emekli/gazi/şehitlerin dul veya yetimleri ve bu kişilerin Türkiye sınırları içinde 200 m2’den küçük yalnızca bir konutu varsa Emlak Vergisi Kanunun 8. maddesine göre, emlak vergisi ödemesi yapmayacaklardır. Birden fazla konutu olanların bu konutlarından biri için sıfır oranlı emlak vergisinden yararlanmaları mümkün değildir. Aynı şekilde dinlenmek amaçlı gidilen yazlık-dağ evi gibi konutlarda Sıfır oranlı emlak vergisinden yararlanamaz.

Yeni Taşınmaz Edinen Kişiler İçin Emlak Vergisi Tarh ve Tahakkuku için Gerekli Evraklar
-Edinmiş olduğu taşınmazın tapu fotokopisi
-Kimlik Fotokopisi
-Vergi Numarası,
-TC Kimlik Numarası
-Taşınmazın Adresi, Tapu sahibinin ikamet adresi, telefonu
-Varsa İskan Ruhsatı, Yapı Kullanım İzin Belgesi Fotokopisi.
-Emlak Vergisi Bildirimi (Tapu, Yapı Kullanım İzin Belgesi ve Kimlik bilgilerine göre mükellef tarafından doldurulacak.)
-Taşınmazın Edinim Tarihinden en az 1 yıl sonra beyanı veriliyorsa VUK 376. madde hükümlerine göre düzenlenecek Ceza İndirim Dilekçesi.

Taşınmazını Satan, Devreden Kişiler İçin Emlak Vergisi Mükellefiyetten Çıkış İşlemleri için Gerekli Evraklar
Vergi Numarası, TC Kimlik Numarası
Taşınmazı satanın ikamet adresi ve telefonu
Mükellefiyetten Çıkış Dilekçesi (Satan kişi tarafından yeni tapu bilgilerine göre doldurulacak) Taşınmazı alan kişinin tapu fotokopisi veya Tapu sicil Müdürlüğünden alınmış söz konusu taşınmazın kime, hangi tarihte satıldığını gösterir belge.
Karlı emlak yatırımı nasıl yapılır?
Emlak sektörüne yatırım yapmak, uzun vadede doğru planlamayı yapabilmeyi gerektirir. Emlak piyasası her ne kadar oldukça karlı bir sektör olsa da, birçok farklı etkenden etkilenen oldukça hassas dengeler fiyatların dalgalanmasına neden olabilir.
Herkesin bildiği gibi emlak yatırımından yüksek kazanç elde etmek için konutu ucuzken almak ve değeri arttığında satmak gerekir. Ancak bu ucuza al pahalıya sat durumu günümüzde oldukça büyük titizlik gerektiren ve düşüncesizce yapıldığında yatırımcının büyük zarar etmesine neden olabilen hassas bir konu haline gelmiştir.
Emlak sektöründe yatırım, her şeyden önce risk içeren bir yatırım biçimidir ve geleceğe yönelik riskler doğru analiz edilmelidir. Yatırım yapılacak gayrimenkulün kazancı uzun vadede alınan risklerden az ise, o gayrimenkule yatırım yapılmaması gerekir çünkü kazanç sağlamak oldukça risklidir. Özellikle konut alırken incelenmesi gerekenler;
-İmar ve iskan izinleri
-Tapunun sorunsuz olması
-Yapı kullanım belgesi
-Gayrimenkulün bulunduğu bölgede gelecekte bir kamulaştırma olup olmayacağı
-Konutlarda zemin incelenmesinin doğru şekilde yapılması
-Deprem ve diğer doğal afetlere karşı dayanıklılık
-Kooperatif yapılarında ortak kullanılan alanları ve hakları
    Bu tür uzun vadeli riskler konusunda doğru analiz yapılması gerekir. Emlak yatırımı son derece uzun vadeli bir yatırım aracı olduğundan, konut almadan önce bu tür risk gruplarının tamamının araştırılması ve karşılaşılabilinecek risklerin asgariye indirilmesi gerekir. Tüm bu konularda herhangi bir risk içermeyen gayrimenkullerin arasında en uygun fiyata sahip olanının seçilmesi de, uzun vadede “karlılık” açısında büyük önem taşımaktadır. Emlak sektörü yatırımcılarının sahip olması gereken en büyük özelliklerden birisi de; sabırlı olmaktır. Çoğu yatırımcı normal değerinin çok üzerinde olmasına rağmen bazı konutları kaçırmamak adına acele verilen kararlar ile yanlış yatırımlar yapmaktadır. Yatırımcının bu tür durumlarda gayrimenkulü kaçırmayı değil, uzun vadede elde edeceği karı düşünmesi ve farklı alanlara yönelerek karlılık açısında daha faydalı yatırımlar yapması gerekir. İnşaat maliyetlerinden başlayarak tüm harcanan paranın hesaplanması ve satış esnasında piyasaların ne durumda olacağı iyi düşünülmelidir. Aksi halde emlak sektörüne yatırım yaparak kazanç sağlamak, tamamen şansa bırakılmış demektir.
    Özellikler konutun yada taşınmazın bulunduğu bölge durumuna da ayrıca dikkat edilmesi gerekir. Bölgenin imar durumları, önümüzdeki 5 yıl içinde bölgenin değerini etkileyebilecek devlet yatırımları, bölgenin ticari değeri, geleceği yönelik yatırımlarınızda yön verecek başlıca pusulanız olacaktır.

Emlak Komisyonculuğu Hizmet Standartları 
08 Temmuz 2003 Tarihli Resmi Gazete
Sayı: 25162
Sanayi ve Ticaret Bakanlığından:
Mecburi Standard Tebliği
(Tebliğ No: ÖSG-2003/59)
Madde 1- Bu Tebliğ 8/1/1985 tarihli ve 3143 sayılı, 10/6/1930 tarihli ve 1705 sayılı, 18/11/1960 tarihli ve 132 sayılı kanunlara istinaden hazırlanmıştır.
Madde 2- Türk Standartları Enstitüsü tarafından hazırlanan ekli TS 11816 ''Emlak Komisyonculuğu Hizmetleri- Genel Kurallar'' Standardı Resmi Gazete'de yayımı tarihinden itibaren 6(altı) ay sonra mecburi olarak uygulanacaktır.
Madde 3- Ekli Standard kapsamında hizmet üretenlerin bu Tebliğ hükümlerine uymaları zorunludur.
Madde 4- Bu Tebliğ yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
Madde 5- Bu Tebliğ hükümlerini Sanayi ve Ticaret Bakanı yürütür.

Emlak komisyonculuğu hizmetleri - Genel Kurallar

0 Konu, tarif, kapsam
0.1 Konu Bu standart, emlak komisyonculuğu hizmetlerinin genel kurallarına dairdir.
0.2 Tarifler
0.2.1 Emlak Ev, arsa, bağ, bahçe, vb. taşınmazların ortak adı.
0.2.2 Emlak komisyonculuğu Emlak alım, satım,kiralama vb. aracılık işleri.
0.2.3 Emlak komisyoncusu

     Gerçek hak sahiplerinin talebi üzerine düzenlenen süreli veya süresiz iş sözleşmesi yaparak; taşınmazın alımı, satımı, rehin vb. aynı hak tesisi gibi tüm hukuki ve teknik işlemleri ve kiralanması konusunda aracılık eden ve kiralama sonrası hizmetleri yerine getiren, bu konularda gerektiğinde danışmanlık, bilirkişilik ve ekspertizliğini yapan ve bunlarla ilgili olarak gerekli form, beyanname vb. belgeleri doldurabilen, bu iş ve işlemleri kendi adına açılmış bir iş yerinde yapan kişi veya kuruluş.

0.2.4 Müşteri
        Emlak komisyonculuğu hizmetlerinden faydalanan kişi veya kurum.
0.2.5 Mal sahibi
        Emlağın sahibi
0.2.6 Yardımcı eleman
       Satılık veya kiralık bir taşınmazı müşteriye gösteren ve gerekli bilgileri veren eleman.
0.2.7 Müşteri temsilcisi
       Emlak komisyoncusunun portföyünde bulunan taşınmazları, emlak komisyoncusu adına pazarlayan, emlak komisyoncusu ile çalışan ve bu işlemlerden doğan yasal ve mali sorumluluğu üstlenen kişi.
0.3 Kapsam
      Bu standard; emlak komisyonculuğu hizmetlerinin, işletmecilik, hizmet ortamının özellikleri, bulundurulması gerekli araç-gereç ve çalışanların özellikleri ile ilgili genel kuralları kapsar.
1 Kurallar
1.1 İşletmecilik ile ilgili kurallar
1.1.1 Emlak komisyoncusu, ilgili meslek odasına kayıt olmalı, emlak komisyonculuğu hizmetlerini meslek odasınca kullanıma sunulan sözleşmeyi düzenleyerek vermeli ve emlak komisyonculuğu dışında herhangi bir iş yapmamalıdır.
1.1.2 Hizmet verilen bölgenin kroki, vaziyet planı, maket, perspektif vb. tanıtma elemanları emlak bürosunun duvarlarında veya uygun yerlerinde müşterilerin görebileceği şekilde teşhir edilmeli, kiralık ve satılık taşınmazların özelliklerinin belirtildiği ilan panosu düzenlenmeli, taşınmazların özelliklerinin müşteriye daha iyi tanıtılabilmesi için broşür, fotoğraf, video çekimi, vaziyet planı, imar durumu, vb. yararlanılmalıdır.
1.1.3 Emlak komisyonculuğu hizmetleri ilgili meslek kuruluşlarınca belirlenmiş ücret tarifesine göre verilmeli ve komisyon ücretlerinin oranları ile yer gösterme hizmeti karşılığında herhangi bir ücret talebinde bulunulmayacağı müşterilerin görebileceği bir yere asılmalıdır.
1.1.4 Emlak komisyoncusu, iş yeri tabelasında ve basılı evraklarında mesleğini tanımlayan ibareler dışında herhangi bir yazı, sıfat veya ünvan kullanmamalıdır.
1.1.5 Emlak komisyoncusu, verdiği hizmet dolayısıyla edindiği bilgileri sözleşme ile belirlenen esaslar dışında kullanmamalı ve açıklamamalıdır.
1.1.6 Emlak komisyoncusu, vereceği ilanlarda iş yerinin adını belirtmelidir.
1.1.7 Emlak komisyonculuğu hizmetleri, sözleşmede yer alması kayıdıyla yapılacak yazılı bir sözleşme esasına göre şubeleri veya müşteri temsilcileri aracılığıyla verilebilinir. Bu sözleşmede; hizmetin süresi, ücreti, yasal ve mali sorumluluklar vb. hususlar yer almalıdır.
1.1.8 Emlak komisyonculuğu bürosunda haberleşme hizmetlerinin yürütülebilmesi için telefon, faks, ve bilgisayarla haberleşme ağı vb. bulunmalıdır.
1.1.9 Taşınmazın müşteriye yerinde gösterilebilmesi için, emlak komisyonculuğu bürosuna ait taşıt bulunmalı veya bu hizmetin yerine getirilebilmesi için sözleşmeli bir taşıt imkanı sağlanmalıdır.
1.1.10 Taşınmazın özelliklerinin belirtildiği tanıtıcı ve bilgi verici yazılı ve görüntülü belgeler uyuşmazlık halinde hukuki belge özelliği taşıyacak şekilde düzenlenmelidir.
1.1.11 Taşınmazlarda bulunan ''Kiralık'' veya ''Satılık'' ilanları uzaktan farkedilebilecek büyüklükte olmalıdır.
1.2 Hizmet ortamının özellikleri ile ilgili kurallar
1.2.1 Emlak komisyonculuğu bürosu, kat mülkiyeti kanunun belirlediği şekliyle bağımsız bir bölüm olmalı, iş yerinde; en az idari büro ve müşteri kabul yeri ile müşterek veya münferit kullanma özelliğinde teknik özellikleri TS 8357'ye uygun WC- lavabo bulunmalıdır.
1.2.2 İş yeri tabil olarak havalandırılmalı, mekanik havalandırma tesisatı bulunması halinde bu tesisat TS 3419 ve TS 3420'ye elektrik tesisatı TS IEC 60364-1'e, güvenlik korunması, TS IEC 60364-4-41'e, göre yapılmalı, su tesisatı TS 828' e, temiz su TS 266'ya uygun olmalı, TS 4019'a uygun ilk yardım çantası, TS 12201'e uygun çöp kutusu bulunmalı ve yangınla ilgili olarak TS 4156' da belirtilen tedbirler alınmalıdır.
1.2.3 İş yeri uygun bir sistemle ısıtılmalı ve ısıtmada yetkili makamlarca belirlenen yakıt kullanılmalıdır.
1.2.4 Emlak komisyonculuğu hizmetlerine yönelik işlerin yapılmasında kullanılan teknik cihaz ve donanıma uygun büro mobilyası bulunmalı ve yangınla ilgili olarak TS 4156'da belirtilen tedbirler alınmalıdır.
1.2.5 Emlak komisyonculuğu bürosunda; ilgili odasınca kullanıma sunulan ; - Matbu alıcı ve satıcı yetki sözleşmesi ve kira kontratı. - Matbu tellaliye, pey akçesi, yer gösterme ve komisyon paylaşım sözleşmesi, - Ekspertiz formu ile - Senet ve damga pulu - Hukuk, vergi, kadastro, muhasebe, pazarlama, tapu vb mevzuatı içeren kitaplar, basılı evrak, belge ve dökümanları bulunmalıdır.
1.2.6 Emlak komisyoncusu, resmi belge hüviyetinde olacak şekilde, faaliyetleri ile ilgili kayıtlar tutmalıdır.
1.2.7 Emlak komisyoncusu bürosunda : aşağıdaki araç ve gereçler bulunmalıdır. - Bilgisayar + yazıcısı + modem, - Telefon, - Faks, - Şerit metre, - Pusula, - Fotoğraf makinası,
- El feneri,
- Televizyon (tercihan),
- Video (tercihan),
- Kamera (tercihan).
1) Bu standard metninde atıf yapılan standardların numaraları, yayım tarihleri, Türkçe ve İngilizce ismleri metnin başında verilmiştir.
1.3 Çalışanlarla ilgili kurallar
1.3.1 Emlak komisyoncusu bürosunda , yeterli sayıda eleman bulunmalı, bu elemanlar mal sahipleri ile müşterileri bir araya getirildiklerinde, onlara hukuki yönden yeterli bilgi verebilmeli ve mevzuatın gerektirdiği işlemlerde yardımcı olabilmelidir.
1.3.2 Reklam,tanıtım ve pazarlama ile ilgili elemanlar müşteri ilişkilerinde güvenilir ve inandırıcı olmalıdır.
1.3.3 Emlak komisyoncusu, ilgili meslek kuruluşlari veya derneklerince ya da yetkili kılınmış kamu kurumlarınca düzenlenmiş kurslara katılmış olmalıdır.
1.3.4 Emlak komisyoncusu; Kiralama ve satış hizmeti kapsamında;
- Müşteri temsilcisi ve yardımcı elemanların iş dağılımı, - Alan çalışması,
- Yayınların emlak ilanı sayfalarının incelenmesi,
- Müşteri portföyünde arz, talep yönünden değerlendirmesi,
- Emlak kayıtlarını bilgisayar ortamında güncelleştirilmesi,
- Taşınmazın pazarlanmak üzere hazır duruma getirilmesinin sağlanması,
- Taşınmazda oturan varsa göstermek için randevuların alınması, pazarlama stratejisinin hazırlaması,
- Yazılı ve görsel pazarlama teklifleri hazırlaması,
- İlan verilecek gayrimenkulu belirlemesi,
- Taşınmazın pazarlanmasındaki gidişat konusunda periyodik olarak müşteriye bilgi vermesi,
- Diğer emlak komisyoncularıyla ortak çalışmaların yürütülmesi,
- Tarafları bir araya getirmesi,
- Tapu işlerine ilişkin randevuları alıp işlerin takip edilmesi İş ve işlemleri; Aracılık ve danışmanlık hizmeti kapsamında:
- Satış,
- Pazarlama,
- İpotek,
- Kat irtifakı,
- Kat mülkiyeti kurma, ifraz ve tevhit,
- Trampa,
- Cins değişikliği,
- Hibe (bağışlama).
- Taksim (paylaşım).
- Tashih (düzeltme).
- Aplikasyon.
- Harita ve belediyelerden bölge imar planı çıkarma.
- Kadastro müdürlüklerinden röperli kroki ve çap belgesi alma.
- Vergi muafiyeti belgesini alma,
- Veraset vergi dairelerinden ilişik kesme veya temiz kağıdı alma,
- Emlak beyannamesi düzenleme.
- Noterden satış vaadi sözleşmesi yapma,
- Kira akid sözleşmesi yapma
İş ve işlemleri yapabilmelidir.
2 Çeşitli hükümler
2.1 Emlak komisyoncusu, bu standardda belirtilen hizmetler için istenildiğinde standarda uygunluk beyannamesi vermek veya göstermek mecburiyetindedir. Bu beyannamede söz konusu iş yerinin Madde 1'deki genel kurallara uygun olduğunu belirtmeleri gerekir.

Evinizin satış değerini arttırmanın yolları 
Evinizi yenileyerek satmak genelde fiyatının yükselmesini sağlar. Peki halen evin içinde yaşıyorsanız ve yenilemeye bütçeniz yetmiyorsa neler yapabilirsiniz? İşte dezavantajınızı avantaja çevirecek öneriler

• Piyasa araştırması yapın: Evinizin kısa sürede satılma ihtimalini arttırmak istiyorsanız, öncelikle evinizi hangi tip müşterilerin almak isteyebileceğini belirleyin ve o müşterilerin beğenilerine göre değişiklikler yapın. Örneğin evin duvarlarını boyamak ilk kez ev satın almakta olan bir müşteriyi cezbedebilir. Muhtemelen ilk kez gayrimenkul yatırımı yapacak biri pek de masraf yapmak istemeyecektir. Ayrıca bir emlak ofisine piyasayı ve neyin satıp satmadığını danışabilirsiniz. Sizin evinize benzer nitelikleri olan satılık diğer evleri görmeye gitmeniz de fikir sahibi olmanız açısından faydalı olabilir. Hatta o evlerle ilgili size nelerin çekici geldiğini not edip kendi evinizde de benzer değişiklikler yapabilirsiniz. İnternet sitelerinden yapacağınız araştırmalarda da satılık evlerle ilgili pek çok görsele ulaşabilirsiniz.

• Evinizi iyice derleyip toplayın: Dağınık bir ev hem göze hoş görünmez hem de evinizi ziyaret eden alıcılarda yanlış bir algı bırakabilir. Halbuki derli toplu odalar evi hem daha hoş, hem de daha geniş gösterir. Evin içinde yeterli seviyede depolama alanının olduğu izlenimini vermesi de cabası.

• Temizleyin: Kimse kirli bir evi beğenmez. Eviniz kirliyse gelen ziyaretçiler istediğiniz ayrıntılar yerine bunlara dikkat edecek, akıllarında evinizle ilgili ilk kalan şey maalesef evin temizliği olacaktır. Ayrıca örneğin kirli pencereler evin yeterince ışık almadığı izlenimini yaratabilir. Unutmamak lazım ki, bir evi yenilemenin en ucuz yolu temizlemektir.

• Görünür problemleri tamir edin: Kapı kenarında veya camınızda bir çatlak, parkelerde ufak tefek tamirat işleri, orada burada alçı ve boya gerektiren ufak işlemler. Bunların hepsi evinizi satmaya çalıştığınızda, varlıkları yüzünden evinizin fiyatını düşüren, alıcının gözüne batan ayrıntılardır ve sonuçta size maliyeti çok yüksek şekilde çıkabilir. Emin olun, ufak tefek sorunları tamir ettirmek her zaman daha ucuza çıkar.

• Doğal renkler kullanın: İstatistiksel olarak koyu renkli duvarlar her zaman alıcı sayısını düşürür. Eğer mümkünse, elinize fırça alıp işe koyulun ve koyu renkli duvarlarınızı doğal renklere çevirin.

• Duvarlarınızı temizleyin: Eğer temizlenebilinir duvarlara sahipseniz evinizi görücüye çıkarmadan evvel mutlaka elden geçirmelisiniz.

• Kokulardan arının: Hiçbir şey kötü kokan bir evden daha fazla alıcıları kapıdan döndüremez. Pencereleri açın ve evinizi havalandırın. Varsa kötü koku kaynaklarını yok edin. Ayrıca size küçük bir de aldatmaca. Eğer alıcılar gelmeden hemen önce, kurabiye gibi, gelenlerin farkına varmadan isteyecekleri bir şey pişirirseniz evinizi çok daha sıcak hatırlayacaklardır. Soğuk bir kış akşamı sokakta yürürken duyduğunuz kurabiye kokusuyla çevrenin algısının sizin için nasıl değiştiğini hatırlayın.

• Mümkünse baharı bekleyin: Havanın güzelleşmeye başladığı bahar aylarında herkes yuvasından çıkıp dolaşmaya ve satın almaya çok daha hevesli olur. Eğer mümkünse evinizi satmak için soğuk kış aylarından kaçının.

• Işıklandırmaları ayarlayın: İyi ışıklandırılmış bir ev olduğundan çok daha iyi bir izlenim yaratır. Seçeceğiniz birkaç kritik noktaya koyacağınız aydınlatmayla evinizin dezavantaj sayılabilecek karanlık köşelerini olumsuz etkisinden kurtulabilirsiniz.

• Dış kapınızdan başlayın: Alıcıların evinizle ilk temas ettiği yer dış kapınızdır. Eğer sağlam ve çelik bir kapıyla değiştiremiyorsanız iş gene size düşüyor. Elinize bir fırça alıp cazip bir renge boyayabilir, üzerine abartılı olmayan hoş süsler asabilir, girişini aydınlatabilirsiniz.

• Metrekare satıyorsunuz: Alıcılar m2 satın alıyorlar. Bu m2 içinde kullanılamayan alanlar görmek emin olun hiç hoşlarına gitmeyecektir. Balkonunuz varsa masa, sandalye koyun, arka küçük odalarınıza işlev katın. Evin her m2’sinin yaşanabildiğinin ve yararlı olduğunun izlenimini verin.

• Satış için dekore edin: Evinizin mutlaka alıştığınız bir yerleşimi vardır. Ama unutmayın ki amacınız yaşamak değil, satmak. Eşyalarınızın yerlerini satışı etkileyebileceğini düşündüğünüz şekilde değiştirin. Örneğin oturma odasında, tam televizyonun karşısındaki kocaman koltuk yaşarken çok ideal olabilir ama alıcıların odayı olduğundan küçük algılamalarına neden olur. Eşyalarınızı atmadan yeniden yerleştirmeyi deneyin.

• Para detaylardadır: Evinizde fazla maliyetli olmayacak ama evinizin havasını değiştirebilecek ufak tefeği tespit edin. Örneğin duvarın ortasından geçen bir ahşap veya çıkartma bordür hem evinizin havasını değiştirecek, hem de size maliyeti çok düşük olacaktır.

• Yükü azaltın: Bir odada birden fazla işlevin olması evinizin yeterince geniş olmadığı algısını yaratacaktır. Yatak odanızdaki ya da mutfakta ki kitap ve bilgisayarı mutlaka kaldırın.

• Yatak örtüsü seçimi: Alıcıları beklediğiniz günlerde seçtiğiniz yatak örtüsünün, evin en önemli odalarından birinin, ebeveyn yatak odasının algısındaki rolü büyüktür. Rahat ve lüks izlenimini veren örnekleri tercih etmelisiniz.

• Her alana dikkat edin: İlk izlenim çok önemlidir. Yepyeni bir mutfağınız olsa bile, girişte kirli ayakkabılarınız, bisikletiniz ve eski sandalyeleriniz ile burun buruna gelmeleri mutfağınızın cazibesini yarı yarıya azaltır. Müşterilerinizin satmakta olduğunuz evi kendi evleriymiş gibi hissedebilmeleri için elinizden gelen her şeyi yapın. Bunu yapmanın pek çok yolu var. Düzenli bir ortam yaratın, fazlalıklardan kurtulun, hatta mümkünse bazı mobilyalarınızı kaldırın ki müşterileriniz boş alanları kendi eşyaları ile düşleyebilsinler. Eviniz ne kadar küçük olursa olsun sahip olduğunuz alanları en iyi şekilde kullanın.

• Evinizin konumunu da satın: Sadece evinizi değil, evinizin konumunu da satın. Evinizi değerli kılabilecek potansiyel cazibe merkezlerinin bir listesini çıkarın. Örneğin, ulaşım, okullar ve alışveriş merkezleri gelen müşteri tipine göre çok önemli olabilir. Evinize yakın olan restoran, sinema, spor merkezleri ve süpermarketler hakkında bilgi verin. Apartman aidatı ve faturalarınızın ortalama ne kadar geldiğinden bahsedin. • Evinizi görmeye geldiklerinde: Satılık ilanı verdiğiniz andan itibaren evinizi düzenli ve temiz tutun. Evinize ziyaretçi gelmeden hemen önce duş almayın. Banyonuzun buharlı olması evinizde rutubet gibi birtakım sorunların olabileceğini akla getirir. Üstelik bir süre balık ve kızartma gibi yemeklere de ara vermeniz gerekebilir. Temiz halılar ve hoş kokan çiçekler olumlu etki bırakır. Evinizin bahçesi varsa kedi ve köpeklerinizin bahçenize insaflı davranmış olduğundan emin olun. Küçük çocuğunuz varsa ona farklı uğraşılar yaratın. Evi gezdirirken siz arkada olun. Kalabalık hissini önlersiniz. Gerektiğinden fazla konuşup insanları sıkmaktan kaçının. •
Son rötuşlar:
* Potansiyel müşterileriniz gelmeden önce ortalığa son bir kez göz atın. Bunun için bir kaç dakika yeterli olacaktır.
* Klozet kapağınızın kapalı olduğundan emin olun.
* Serin havalarda evinizin ılık yatak odalarının serin olmasına dikkat edin.
* Hava aydınlık değilse ışıkları açın. * Etrafa taze çiçekler koyun.
* Müşterileriniz gelmeden önce pencereleri açın, odalarınızı havalandırın.
* Temiz havlu, sabun ve yatak örtüleri kullanarak evinizde sıcak bir atmosfer yaratın.
* Masanızın üzerine ev dekorasyonu ile ilgili birkaç dergi yerleştirin. Bu, evine özen gösteren bir ev sahibi olduğunuz imajı yaratır.

Yabancıların Türkiye'de mülk edinebilmeleri 
Yabancı uyruklu gerçek ve tüzel kişilerin, Türkiye'de taşınmaz edinimlerine ilişkin yeni esaslar...

Yabancı uyruklu gerçek ve tüzel kişilerin,Türkiye’de taşınmaz edinmeleri, 07.01.2006 tarih ve 26046 sayılı Resmi Gazetede yayınlanan 29.12.2005 tarih ve 5444 sayılı Kanunla 2644 sayılı Tapu Kanununun 35'inci Maddesinde düzenlenmiştir. Yapılan değişiklikle, yabancı uyruklu gerçek kişiler ile yabancı ülkelerde bu ülkelerin kanunlarına göre kurulan tüzel kişiliğe sahip ticaret şirketlerinin Ülkemizde taşınmaz edinimlerine ilişkin yeni esaslar getirilmiştir. Bu esaslar 2008 yılında bazı değişikliklere uğramıştır. Bu değişiklikler yazının sonunda belirtilmiştir.

Tapu Kanununun 35'inci Maddesinin yeni haline göre aşağıdaki şekildedir: 

Yabancı uyruklu gerçek kişiler, karşılıklı olmak ve kanuni sınırlamalara uyulmak kaydıyla, Türkiye’de işyeri veya mesken olarak kullanmak üzere, uygulama imar planı veya mevzii imar planı içinde bu amaçlarla ayrılıp tescil edilen taşınmazları edinebilirler. Sınırlı aynı hak tesis edilmesinde de aynı koşullar aranır.

Yabancı uyruklu bir gerçek kişinin ülke genelinde edinebileceği taşınmazlar ile bağımsız ve sürekli nitelikte sınırlı aynı hakların toplam yüzölçümü iki buçuk hektarı geçemez. Bu fıkrada belirtilen koşullarla, yüzölçümü miktarını otuz hektara kadar artırmaya Bakanlar Kurulu yetkilidir.

Yabancı ülkelerde kendi ülkelerinin kanunlarına göre kurulan tüzel kişiliğe sahip ticaret şirketleri, ancak özel kanun hükümleri çerçevesinde taşınmaz mülkiyeti ve taşınmazlar üzerinde sınırlı aynı hak edinebilirler.

Yabancı uyruklu gerçek kişiler ile yabancı ülkelerde kendi ülkelerinin kanunlarına göre kurulan tüzel kişiliğe sahip ticaret şirketleri lehine Türkiye’de taşınmaz rehni tesisinde birinci ve ikinci fıkralarda yer alan kayıt ve sınırlamalar aranmaz.

Yabancı uyruklu gerçek kişiler ile yabancı ülkelerde kendi ülkelerinin kanunlarına göre kurulan tüzel kişiliğe sahip ticaret şirketleri dışındakiler Türkiye’de taşınmaz edinemez ve lehlerine sınırlı aynı hak tesis edilemez.

Türkiye Cumhuriyeti ile arasında karşılıklılık olan devlet vatandaşlarının kanuni miras yoluyla intikal eden taşınmazları için birinci fıkrada belirtilen kayıt ve sınırlamalar uygulanmaz. Ölüme bağlı tasarruflarda yukarıdaki fıkralarda belirtilen kayıt ve sınırlamalar uygulanır. Türkiye Cumhuriyeti ile arasında karşılıklılık olmayan devlet vatandaşlarının kanuni miras yoluyla edindikleri taşınmaz ve sınırlı ayni hakların intikal işlemleri yapılarak tasfiye edilir.

Karşılıklılığın tespitinde hukuki ve fiili durum esas alınır. Bu ilkenin kişilere toprak mülkiyeti hakkının tanınmadığı, ülke uyruklarına uygulanmasında, yabancı devletin taşınmaz ediniminde kendi vatandaşlarına tanıdığı hakların, Türkiye Cumhuriyeti vatandaşlarına da tanınması esastır.

Yabancı uyruklu gerçek kişiler ile yabancı ülkelerde kendi ülkelerinin kanunlarına göre kurulan tüzel kişiliğe sahip ticaret şirketlerinin; sulama, enerji, tarım, maden, sit, inanç ve kültürel özellikleri nedeniyle korunması gereken alanlar, özel koruma alanları ile flora ve fauna özelliği nedeniyle korunması gereken hassas alanlarda ve stratejik yerlerde kamu yararı ve ülke güvenliği bakımından taşınmaz ve sınırlı ayni hak edinemeyecekleri alanları, ilgili kamu kurum ve kuruluşlarının tescile esas koordinatlı harita ve planları içeren teklifi üzerine belirlemeye ve yabancı uyruklu gerçek kişilerin il bazında edinebilecekleri taşınmazların, illere ve il yüzölçümüne göre binde beşi geçmemek üzere oranını tespite Bakanlar Kurulu yetkilidir.

Tapu ve Kadastro Genel Müdürlüğünün bağlı olduğu Bakanlık bünyesinde ilgili idare temsilcilerinden oluşan komisyon tarafından, bu madde uyarınca Bakanlar Kuruluna verilen yetkiler dahilinde çalışmalar yapılmak suretiyle kamu kurum ve kuruluşlarının bu kapsamdaki teklifleri incelenip değerlendirilerek Bakanlar Kuruluna sunulur.
Bu kanunun yürürlüğe girdiği tarihten sonra belirlenecek askeri yasak bölgeler, askeri ve özel güvenlik bölgeleri ile stratejik bölgelere ve değişiklik kararlarına ait harita ve koordinat değerleri Milli Savunma Bakanlığınca geciktirilmeksizin Tapu ve Kadastro Genel Müdürlüğünün bağlı olduğu Bakanlığa verilir.
Yukarıdaki fıkralarda belirtilen bölgeler içerisinde kalması nedeniyle kamulaştırılması gereken ya da tapu sicilinde şerh verilmesine gerek duyulan parsellere ilişkin bildirimler ilgili idarelerince tapu sicil müdürlüklerine yapılır.

Bu madde hükümlerine aykırı edinilen veya kanuni zorunluluk dışında edinim amacına aykırı kullanıldığı tespit edilen taşınmazlar ile sınırlı ayni haklar, Maliye Bakanlığınca verilecek süre içerisinde maliki tarafından tasfiye edilmediği takdirde tasfiye edilerek bedele çevrilir ve bedeli hak sahibine ödenir.”

Geçici Madde 2: Bu kanunun yürürlüğe girdiği tarihte mevcut olan askeri yasak bölgeler, askeri ve özel güvenlik bölgeleri ile stratejik bölgelere ilişkin kararlara ait harita ve koordinat değerlerinin tamamı, Milli Savunma Bakanlığı tarafından en geç 3 ay içerisinde Tapu ve Kadastro Genel Müdürlüğünün bağlı olduğu Bakanlığa gönderilir. Yukarıda belirtilen bölgelere ilişkin kararlara ait harita ve koordinat değerlerinin, Tapu ve Kadastro Genel Müdürlüğüne gönderilmesi ve sayısal ortama aktarılarak taşra birimlerine intikal ettirilmesine kadar geçecek sürede yetkili askeri makamlardan sorulmak suretiyle, belirtilen işlemler tamamlandıktan sonra gönderilen belge ve bilgilere göre tapu işlemleri yürütülür.”
Arazi alırken dikkat edilecek hususlar 
Arazi Satın Alım işlemlerinde yapmanız gerekenleri ve dikkat etmeniz gerekenleri biliyor musunuz? İşte arazi veya arsa alımında size yol gösterecek olan bir rehber...
Arsa ve arazi nedir? 
Arazi imar uygulaması geçmeyen toprak parçasıdır. Arsa ise belediyelerin imar uygulaması yaptığı, yapılaşmaya müsait alanlardır. Arazilerde imar uygulaması yapılmadığı için imar durumları belli değildir; ayrıca düzenleme ortaklık payları düşülmemiştir.
İfraz ve tevhid nedir?
İfraz; imar planı tamamlanmış yerlerde, plan koşullarına uymak şartıyla bir parselin birden fazla parsele dönüştürülmesi işlemidir. Tevhid ise, birden fazla bitişik parselin birleştirilmesi işlemidir.
Düzenleme Ortaklık Payı nedir?
Düzenlemeye tabi tutulan yerlerin ihtiyacı olan yol, meydan, park, yeşil saha, genel otopark gibi genel hizmetlere ayrılan ve tescile tabi olmayan alanlar ile cami, karakol yerleri ve ilgili tesisler için kullanılmak üzere, düzenleme dolayısıyla meydana gelen değer artışları karşılığında düzenlemeye tabi tutulan arazi ve arsaların, düzenlemeden önceki yüz ölçümlerinden %40'a kadar düşülebilen miktardır.
Taban alanı nedir?
Işıklıklar ve çıkmalar hariç binanın yatay iz düşümünün arsa zemininde kapladığı alandır. Yapı nizamı (TAKS) ile belirlenen parsellerin bahçelerinde yapılacak müştemilat binaları taban alanı içine katılır. Taban alanının parsel alanına oranına Taban Alanı Katsayısı denir.
Toplam inşaat alanı nedir?
İskanı mümkün olan bodrum katlar ve çatı araları dahil asma kat, çekme kat ve diğer bütün katların alanlar toplamıdır. İnşaat alanının parsel alanına oranı Kat Alanı Katsayısı (KAKS)(E= İnşaat Emsali) olarak adlandırılır.
Arsa - Arazi alırken nelere dikkat etmeliyiz?
- Arsa veya arazi alımında öncelikle alınacak arsanın Kadastro’da, Tapu Müdürlüğü’nde ve İmar Müdürlüklerinde incelenmesi gereklidir.
- Doğabilecek riski engellemek için tapunun bağlı bulunduğu harita ve kadastro müdürlüklerine müracaat edip, harç yatırıp arsanın yerini belirlemek gereklidir.
- Arsa veya arazi içersinde imar durumunun öğrenilmesi gerekmektedir.
- Arsa veya arazi hisseli midir? Arsanın hisseli olup olmadığını araştırma yaparak öğrenmeliyiz. Ancak mutlaka alınması gerekiyorsa diğer hissedarlardan onay alınması ve rizaî taksim yapılmış olması gereklidir.
- Üzerindeki takyidat durumu nedir? Bu da Tapu Müdürlüklerinden öğrenilebilecek bir bilgidir. - Üzerinde ruhsatsız, kaçak yapı mevcut mu? Eğer arsa birileri tarafından işgal ediliyorsa, arsanın alnmaması tavsiye edilir.
- Mümkün olduğunca ana yollara yakın, topografik olarak düz veya az eğimli, yüksek gerilim hatlarından uzak, rekreasyon için ayrılmış alanlara yakın, yola olan cephesi geniş, düzgü ve biçimli bir arsa tercih edilmelidir.
Arazi Alımında Dikkat Edilecek Durumlar 
1-Arazinin İmar Durumu:
Bir arazinin imar durumunu bulunduğu bölge, çevresinde göl olup olmadığı, yola olan cephesi gibi hususlar belirler. Alınması planlanan arazinin imar durumunu, bağlı bulunulan belediyenin imar işleri bölümünden veya alacağınız arazi belediye sınırları içerisinde değil ise il imar müdürlüklerinden öğrenebilirsiniz.
2-Arazinin Satın Alınma Durumu:
Bir arazi alınırken arazinin sahibinin kontrol edilmesi ve arazinin yetkili kişilerden alınması gereklidir. Ayrıca, alıcı, TC. vatandaşı değil ise her yerde arazi alması mümkün değildir. Bir araziyi almak için girişimde bulunmadan önce alıcının bağlı bulunduğu konsolosluğa başvurarak Türkiye içerisinde mülk sahibi olup olamayacağını ve eğer olabiliyor ise nerelerde mülk sahibi olabileceğini öğrenmesi gerekmektedir. Türkiye Cumhuriyeti Sınırları içerisinde devlete ait olmayan tüm araziler Tapu Kütüğüne bağlıdır. Eğer tapusuz bir arazi satılmak isteniyorsa, arazinin aslında devlete ait olduğunun ve teklif eden kişinin sadece kullanım hakkına sahip olduğunun açık bir göstergesidir. Bu türdeki bir araziyi kanunen satın almak mümkün olmayıp, sadece kullanım hakkı devredilir. Kullanım hakkı mutlak bir hak olmayıp, kullanım hakkının devralındığı durumlarda alıcının konumu devletin arazisinin işgalcisi olmaktan öteye gitmez.
Gayrimenkul Değerleme Nasıl Yapılır? 
Gayrimenkul kelime olarak, yabancı-başka anlamına gelen gayr sözcüğü ile taşınmış anlamına gelen menkul sözcüğünün birleşmesinden oluşmuştur. Diğer adıyla taşınmaz mal; bir yerden bir yere taşınması mümkün olmayan malları ifade etmektedir. Tüm dünyada modern değerleme çalışmalarında genelde üç değişik metod kullanılmaktadır;
1. Maliyet Yaklaşımı
Bu yaklaşım, piyasada alım satımı pek olmayan özel amaçlı genel olarak fabrika, otel, tatil köyleri, fabrika, işhanı vb. gibi kira geliri bilinmeyen gayrimenkuller için kullanılır. Muhtemel bir alıcının, belli bir gayrimenkul için yerine koyma maliyetinden fazla bir bedel ödemeyeceği varsayımından yola çıkılır.
2. Emsal Karşılaştırma Yaklaşımı
Emsal metodunda ise değerlenecek gayrimenkule benzer yakın zamanda satılmış olan gayrimenkullerin satış fiyatları uygun karşılaştırma kriterleri kullanılarak gerekli düzeltme işlemleri yapılarak gayrimenkulün değerinin tespit edildiği yaklaşımdır.
3. Gelir İndirgeme (Kapitalizasyonu) Yaklaşımı
Bu metod ise gayrimenkullerin gelecekte sağlayacağı gelirler tespit edilebilmekte ise bu yöntemin kullanılması en sağlıklı durumdur. Gelir yaklaşımında bir arsa üzerindeki gayrimenkulün değerlemesi sırasında ele alınacak gelir, gayrimenkulün net geliridir. Gayrimenkulün üzerinde bulunduğu arsanın sınırlı bir ömrü yoktur. Bu arsa üzerine bir yapının yapılması ile bu arsanın boş kalması durumuna göre kaybedilecek bir gelir söz konusudur.

Gayrimenkul Sözlüğü 

Aile Konutu nedir?
Aile konutu, ailenin devamlı olarak ikametine ayrılan konuttur. Buna göre; yerleşim yeri, bir ailenin sürekli kalmak niyetiyle oturduğu yerdir. Bir ailenin aynı zamanda birden fazla yerleşim yeri olamaz. Demek ki, bir ailenin birden fazla aile konutu olamaz. Bir aile pek çok yerde ev, yazlık, dağ evi v.s. sahibi olabilir, ancak bunlardan sadece birisi medeni kanunun aradığı anlamda aile konutudur. Tapudaki vasfı dükkan, işyeri gibi vasıflar olan yerler aile konutu olamaz.

MK 194. Maddeye göre; "Eşlerden biri, diğer eşin açık rızası bulunmadıkça, aile konutu ile ilgili kira sözleşmesini feshedemez, aile konutunu devredemez veya aile konutu üzerindeki hakları sınırlayamaz.

Rızayı sağlayamayan veya haklı bir sebep olmadan kendisine rıza verilmeyen eş, hakimin müdahalesini isteyebilir. Aile konutu olarak özgülenen taşınmaz malın maliki olmayan eş, tapu kütüğüne konutla ilgili gerekli şerhin verilmesini isteyebilir.

Aile konutu eşlerden biri tarafından kira ile sağlanmışsa, sözleşmenin tarafı olmayan eş, kiralayana yapacağı bildirimle sözleşmenin tarafı haline gelir ve bildirimde bulunan eş diğeri ile müteselsilen sorumlu olur."

Özellikle emlakçı arkadaşların dikkatli olmaları gerekir. Pazarlanması için kendilerine getirilen dairenin kaparosunu alınıp mal sahibine kaparosu verilirken eşindende aynı anda satışına muvafakat ettiğine daire el yazısıyla bir muvafakat yazısı yazdırılıp imzalatılarak almak en doğru bir işlem olacaktır.
Aile reisi sorumluluğu teminatı nedir?
Aynı evde ikamet eden sigortalı ve ailesinin, mesken içinde üçüncü şahıslara bir kaza sonucu verebilecekleri ölümlü ve ölümsüz bedeni ve maddi zararlar belli oranlarda teminat altına alınır.
Akit nedir?
Tarafların karşılıklı beyanların alındığı resmi senet tanzimine tabi işlemine denir.
Alternatif ikametgah değişikliği masrafları ve kira kaybı teminatı nedir?
Bir hasar sonucu sigortalı konutun kullanılamaz hale gelmesi durumunda, teminatta belirtilen süre dahilinde başka bir konuta taşınılabilir. Hasarlı ve sigortalı konutun tamiri ve yeniden inşası yapılırken kullanılan diğer konutun kullanma maliyeti ise poliçede belirtilmiş teminat bedeli dahilinde karşılanır.
Apartmanın bahçesi otopark haline getirilebilir mi?
Mimari projede belirtilmediği taktirde bahçenin otopark haline getirilmesi olanaksızdır. Ancak kat malikleri ittifakla karar verirlerse mümkün olabilir.
Bahçe tek bir kat maliki tarafından kullanılabilir mi?
Bahçe normal şartlarda ortak kullanıma açık bir bölümdür. Ancak özel durumlar söz konusu olabilir. Örneğin binanın arka bahçesi zemin kattadır ve bahçeye geçiş sadece katta oturan kat malikinin evinden sağlanmaktadır. Böyle durumlarda, yani ayrı bir geçiş yeri olmayan apartmanın arka bahçesinin kat maliklerinden birisi tarafından kullanılmasını yasaklayan herhangi bir yasa hükmü yoktur. Tabii ki eğer yönetim planında özel hüküm varsa bahçe (veya ortak yer) bir veya birkaç bağımsız bölüme tahsis edilebilir.
Cins Tashihi nedir?
Tapu kütüğünde kayıtlı bir taşınmazı niteliğinin değiştirerek, bir başka nitelikteki tapu kütüğünde tescil edilmesine denir.
DASK nedir?
Zorunlu Deprem Sigortası kısaca DASK; mesken, ev, bağımsız bölüm nitelikli yerlerin, depreme karşı, yetkili sigorta şirketleri tarafından sigortalanmasıdır.
Devre Mülk nedir?
Belirli devrelerde kişilerce kullanılarak belirli zaman içinde diğer halk sahiplerine devredilen mekana denir.
Emlak Beyanı nedir?
Şahıs, kurum ve kuruşlarca sahibi oldukları gayrimenkulleri ispatlayarak (tapu örneği) bulundukları bölgedeki bağlı oldukları belediyelere tapu örneği ve kimlik fotokopisi ile verilen ve karşılığında alınan belgeye denir.
Emsal ve kaks nedir
Kaks (katlar alanı kat sayısı)
Taks (taban alanı kat sayısı)
Emsal (aynı adada ki imar uygulamsı kaks anlamındadır)
İnşaat Ruhsatı Nasıl Alınır?
Yapı ruhsatiyesi almak için belediye, valilik bürolarına yapı sahipleri veya kanuni vekillerince dilekçe ile müracaat edilir. Dilekçeye sadece tapu (istisnai hallerde tapu senedi yerine geçecek belge), mimari proje, statik proje, elektrik ve tesisat projeleri, resim ve hesapları, röperli veya yoksa, ebatlı kroki eklenmesi gereklidir. Belediyeler veya valiliklerce ruhsat ve ekleri incelenerek eksik ve yanlış bulunmuyorsa müracaat tarihinden itibaren en geç otuz gün içinde yapı ruhsatiyesi verilir. Eksik veya yanlış olduğu takdirde; müracaat tarihinden itibaren onbeş gün içinde müracaatçıya ilgili bütün eksik ve yanlışları yazı ile bildirilir. Eksik ve yanlışlar giderildikten sonra yapılacak müracaattan itibaren en geç onbeş gün içinde yapı ruhsatiyesi verilir.
İntifalı mülkiyet nedir ?
Mülkün ölünceye kadar kullanma ve faydalanma hakkıdır. Bu hak ölümle düşer veya rızai feragat ile düşer.
İpka nedir?
Hisseli devirlerde, devredilen hisseden ayrı olarak malikin uhdesinde (üzerinde) kalan mülkiyet payı demektir.
İpotek nedir?
- Mevcut olan veya ileride olacak bir alacağın sağlanabilmesi için taşınmazın teminat olarak gösterilmesidir.
İskan nedir?
İskan oturma izni, yapı kullanım izni olup, gayrimenkulün tasdik edilmiş projesine uygun yapılıp bitirilmesi durumunda ilgili belediyece verilen bir belgedir ki aslında suyun, elektriğin, doğal gazın, telefon ve kanalizasyon gibi hizmetlerinin bu belgeden sonra verilmesi gerekir. Ama işler hiçte böyle yürümemiştir.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder